Jumlah Paparan Halaman

Arkib Blog

|| SEMINAR PERSEDIAAN SEBELUM MELANGKAH sebagai MUQADIMAH ||


Bismillahirrahmanirrahim…….


‘SIAPKAN DIRI SEBELUM MELANGKAH’ adalah sebuah tajuk seminar yang telah diadakan pada 16.1.2010, hari sabtu yang lepas. Tajuk seminar ini telah dinamakan oleh seorang sahabat yang bernama Ahmad Sayuti bin Yahya. Sebelum saya mencoret dengan lebih jauh, izinkan saya menganalogikan tajuk seminar ini. Siapkan diri sebelum melangkah tidak ubah seperti seorang tentera yang ingin ke medan perang. Persiapannya sebelum menghadapi tentangan musuh seperti persiapan fizikal, mental dan rohani amatlah dituntut disamping peralatan perang canggih. Sebagai seorang mahasiswa yang beriman, persiapan fizikal, mental dan rohani khususnya haruslah diberi penekanan yang serius untuk mengharungi badai yang menggila di akhir zaman ini.

Seminar ini sebenarnya telah diilhamkan oleh seorang sahabat karib yang kini sedang berjuang di Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI). Katanya penanagan Dr. Danial Zainal Abidin dalam memberi ceramah sungguh mantap. Lantas nama Dr. Danial bermain – main di fikiran sebelum terbelinya sebuah buku beliau ‘Tip – tip Cemerlang Daripada Al – Quran’. Didalam penulisannya terselit seribu satu hikmah membuatkan diri ini tidak sabar menunggu bila saatnya beliau melontarkan kata –kata hikmahnya itu. Tidak lama selepas itu, seorang muslimah menyatakan bahawa ukhuwahnya bersama isteri Dr. Danial tidak kurang hebatnya. Lantas tanpa berfikir panjang nombor telefon bimbitnya diambil dan pertemuan pertama dirancang. Alhamdillah, detik dan ketika telah ditetapkan, lafaz janji dijadi cagaran dan tanggal 16 Januari menjadi pertaruhan.

“Setiap perjuangan pasti ada halangan”. Begitu juga dengan seminar ini, pada mulanya tampak lancar tanpa masalah. Hanya beberapa hari sebelum seminar ini dijalankan kelihatan ada yang bersuara….“STUDENT TAK DAPAT HADIR”. Alangkah gusarnya hati ini apabila ada yang menyatakan bahawa mahasiswa di kolej Zamrud dan mahasiswa semester 2 tidak dapat menghadirkan diri dek kerana gotong – royong dan PPKP(Program Pembangunan dan Kepimpi nan Pelajar). Harapan kini hanya tinggal kepada siswi – siswi kolej Baiduri, mahasiswa kolej Mutiara dan NR(non resident). Rata – rata semua ahli IKRAM risau mengenai kehadiran ‘student’ yang sedikit.

Pada hari seminar ini dijalankan, seperti biasa kaum hawa memopoli dewan seminar. Fikiran mencari alasan, katanya kuantiti tidak menjamin kualiti. Alhamdulillah, walaupun kehadiran pelajar tidak dapat memenuhi dewan seminar tetapi kehadiran senior – senior IKRAM, pensyarah dan staff menjadi penyelamat. Didalam seminar ini pelbagai perkara telah dikupas, dikaji dan diselidiki bagi mencari yang mana haq dan yang mana batil untuk dijadikan panduan hidup.

ISLAM adalah formula yang digunakan oleh penceramah untuk meleraikan segala simpulan yang dulunya tersimpul mati di benak setiap mahasiswa. ‘I’ mewakili ilmu, ‘S’ mewakili sikap, ‘L’ mewakili ledak, ‘A’ mewakili agama dan ‘M’ mewakili mahir. Rasanya tidak perlulah dihuraikan kerana huraian yang telah dibuat oleh penceramah sudah cukup mantap dan masih segar dalam ingatan, insyaAllah. Sebagai seorang mahasiswa khususnya, formula ISLAM ini hendaklah diaplikasikan dalam kehidupan harian kerana ia membentuk keperibadian yang unggul bagi seseorang muslim itu sendiri. Jawapan telah jelas di depan mata, cuma menuggu masa untuk mengutipnya. Sabda Rasulullah bermaksud : “ manusia yang paling teruk diazab pada hari kiamat ialah orang yang berilmu tetapi tidak memanfaatkan ilmunya”. Adakah kita telah beramal dengan formula ini? Soalan yang tidak memerlukan jawapan. Tepuk dada, tanyalah iman.

Akhir sekali izinkan saya mngucapkan jutaan terima kasih kepada meraka yang bermati – matian membantu menjayakan program seminar ini, semoga Dia membayar keringat kalian dengan hadiah tak terlihat dimata dan tak terbayang di fikiran iaitu rahmat-Nya di dunia dan di akhirat. Semoga seminar ini menjadi ‘turning point’ untuk kita supaya berubah menjadi terbaik dikalangan yang terbaik dan seterusnya mengembalikan tamadun islam yang lenyap ditelan zaman. Ampun dan maaf dipinta andai ada kekhilafan, itulah manusia tidak dapat lari dari kesilapan. Yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk adalah kurnian Allah kepada hambanya yang dhaif ini.

Wassalam ………







Academic excellence and self development center






YANG BENAR
Saudara Faris

Melalui
EASu


Ahad, Januari 17, 2010. KATEGORI . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

4 komen for �|| SEMINAR PERSEDIAAN SEBELUM MELANGKAH sebagai MUQADIMAH ||�

  1. Tanpa Nama

    testing2 1,2,3...

  2. Pepepon... TERBAIK PUNYER... "sekandng kurma" hehe

Leave comment

POST TERKINI

KOMEN TERKINI

MEDIA dan GALERI