Jumlah Paparan Halaman

Arkib Blog

CANTIK VS KURANG CANTIK


Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah syukur kepada Allah kerana masih diberi nikmat kehidupan ini. Yang pastinya hari esok itu mungkin akan ada, tetapi belum tentu kita ada pada hari esok.. jadi, sama-samalah kita mhasabah diri dan bertaubat selagi diizinkan oleh Allah SWT.

Kalau diperkatakan tentang isu cantik, ianya akan disamakan dengan sifat kaum hawa. Perempuan dilahirkan mempunyai sifat yang ingin kelihatan cantik, lemah lembut dan banyak yang boleh mendorong kepada kecantikan itu sendiri.

Semua perkara dalam dunia ini ada keburukan dan kebaikannya yang tersendiri.. Same goes to this case. siapa cakap kurang cantik takde kebaikan?of course lah ada...

PERSAHABATAN

kebaikan dan keburukan cantik

  • wanita cantik mudah didekati. mereka selalu menjadi perhatian dan emmpunyai teman yang ramai. orang suka apabila dirinya dikaitkan dengan wanita cantik. boleh menumpang popularity.
  • kawan ramai boleh dicari, tetapi sahabat yang ikhlas sukar diperolehi. wanita cantik sering menghadapi masalah untuk menemui sahabat yang baik dan ikhlas untuk berkawan dengannya. rata-rata ramai daripada mereka hanyalah kawan dunia sahaja.


kebaikan dan keburukan kurang cantik

  • keburukan : wanita kurang cantik kurang mendapat perhatian ramai. dirinya selalu terpinggir ke belakang. jarang sekali orang ingin mempedulikan dirinya. dia merasa rendah diri dan kesunyian.
  • dicelah-celah ribuan manusia, ada beberapa orang yang menjadi temannya. mereka ini tidak menilai rupa, tidak menumpang populariti dan tidak juga berniat jahat. mereka adalah teman setia.


PEKERJAAN

kebaikan dan keburukan cantik

  • wanita cantik mudah mendapat kerja. wajahnya dapat memikat hati majikannya. bagi majikan, wajah yang cantik dapat menarik ramai pelanggan.
  • akan tetapi, ramai rakan kerja cemburu dan membenci kerana dia menjadi pekerja kesayangan bos. wanita cantik juga menghadapi risiko diganggu pelanggan yang kaki perempuan.


kebaikan dan keburukan kurang cantik

  • keburukan: beliau sukar mendapat pekerjaan yang baik. hanya kerja-kerja bawahan sahaja yang dirasakan sesuai untuknya.
  • rezekinya halal dan berkat insyaallah. dia tidak perlu bermekap tebal dan berhias berlebihan untuk berurusan dengan pelanggan atasan. orang yang berurusan dengannya hanya akan fokus terhadap kerja.


PERCINTAAN

kebaikan dan keburukan cantik

  • hampir setiap orang yang dicintai akan membalas cintanya itu. tidak sukar bagi beliau untuk memiliki seseorang yang disukainya.
  • orang yang dianggap mencintainya hanya memandang rupa. adakalanya mereka menggunakan ilmu hitam untuk mendapatkannya. hidup tidak aman kerana selalu diganggu orang lain.


kebaikan dan keburukan kurang cantik

  • keburukan: sesetengah orang malu untuk bercinta dengannya. dia sering kecewa apabila mencintai seseorang. terasa diri begitu kerdil dan hina pada pandangan orang.
  • tidak ada siapa yang ingin mengaut cintanya dengan ilmu hitam. mereka yang bertandang untuk mencintainya adalah kerana keperibadiannya.


JODOH

kebaikan dan keburukan cantik

  • Kebiasaannya mereka akan bertemu jodoh di awal usia. Awal- awal lagi sudah ada orang booking untuk dijadikan menantu. Jodoh bukanlah perkara yang terlalu rumit untuknya.
  • Jodohnya tidak berpanjangan. Apabila rupa kurang menawan, suami mula buat hal mencari orang yang lebih cantik. Perkahwinan atas dasar rupa akhirnya tidak membahagiakan.


kebaikan dan keburukan kurang cantik

  • Keburukan: seolah-olah tidak ada orang yang mahu memilikinya. Usia sudah meningkat tetapi kumbang tidak juga datang kepadanya. Hidupnya penuh dengan penantian.
  • Andai tiada jodoh, beliau boleh hidup berseorangan bebas ke mana sahaja. Tiada dosa dengan insan yang bergelar suami. Andai bersuami pula, suaminya adalah orang yang tidak menilai paras rupa. Kasih sayangnya berpanjangan.


HATI

kebaikan dan keburukan cantik

  • Hatinya tenang dan sering seronok dengan kecantikan yang dikurniakan kepadanya. Kecantikannya membuatkan hatinya berbunga-bunga.
  • Hatinya mungkin mengalamai penyakit riak, ujub dan sombong. Allah menguji hati-hati mereka supaya kembali mengingat Allah apabila dipuji, namun syaitan sering menguasai dirinya supaya berbangga diri.


kebaikan dan keburukan kurang cantik

  • Keburukan: mereka sering berasa dihina  dan rendah diri. Mereka sering membanding-bandingkan dirinya dengan orang yang lebih cantik daripadanya.
  • Perasaan bangga diri tidak menumpang pada hatinya. Seolah-olah tiada apa yang peru dibanggakannya. Beiau melalui hidup dengan sabar dan penuh kesyukuran.



Sebagai konklusi, kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang,
bukan terletak pada wajah dan pakaiannya.

Wallahua'lam

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~F.R.H~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Khamis, Mei 17, 2012. KATEGORI . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komen for �CANTIK VS KURANG CANTIK�

Leave comment

POST TERKINI

KOMEN TERKINI

MEDIA dan GALERI