Menyabarkan Diri Untuk Bersabar
“Sesungguhnya engkau tidak mempunyai keupayaan untuk menyabarkan diri supaya bersabar denganku!” kata Khidir alayhi al-Salam.
Dua kali sabar.
Bukan sekadar sabar.
Tetapi menyabarkan diri untuk bersabar.
Demikian ‘ugutan’ Khidir terhadap hasrat Musa ‘alayhi al-Salaam yang
mahu mengikutinya bermusafir demi belajar dan mendapat AL-RUSHD!
Petunjuk, yang membezakan antara hitam dan putih, betul dan salah, haq
dan batil, sebagai matlamat sebuah pembelajaran.
“Dia (Khidir) menjawab: “Sesungguhnya engkau (wahai Musa), tidak sekali-kali akan berupaya untuk bersabar bersamaku” [Al-Kahf 18: 67]
Menimbulkan ancaman atau Tarhib
bukanlah sesuatu yang bertentangan dengan semangat belajar. Dalam kita
menggalakkan pembelajaran, ada juga unsur-unsur pemeriksaan realiti yang
mesti dilakukan. Sama seperti Luqman, tatkala menasihati anaknya agar
mendirikan solat, mengajak manusia kepada makruf dan mencegah mereka
daripada mungkar [Luqman 31: 17], Luqman mengingatkan anaknya supaya
bersabar dengan apa yang pasti menimpa lanjutan daripada itu.
Sesungguhnya ada sesetengah perkara, ia hanya boleh dilakukan dengan keazaman yang bulat, teguh, tekad!
Bukan hangat-hangat tahi ayam.
GERTAKAN JADI KEPERLUAN
Ada sebab mengapa Khidir menggertak Musa.
Sukar untuk mencari upaya sabar, kerana apa yang bakal dipelajari oleh Musa bukan sesuatu yang biasa di dalam silibus.
Ia berbeza.
“Dan bagaimana engkau akan sabar terhadap perkara yang engkau tidak mengetahuinya secara meliputi?” [Al-Kahf 18: 68]
Apa yang bakal Musa pelajari bukan
sesuatu yang sudah tersedia di dalam silibus, jelas kelihatan pangkal,
tengah dan hujungnya. Terang learning outcomes (hasil pembelajaran) seperti yang sering ditemui dalam proses biasa.
Kali ini, Musa bakal belajar sesuatu tanpa big picture.
Semasa belajar, tidak diketahui apakah makna benda yang dipelajari.
Sesuatu yang tidak boleh difahami secara pantas. Ia bagai
kepingan-kepingan puzzle yang memerlukan kepingan itu dihimpun lengkap,
dicantumkan dengan betul untuk mendapat kefahaman mengenai apa yang
dipelajari.
Mungkin matlamat akhirnya bukan apa yang dipelajari.
Tetapi proses belajar itu sendiri.
Bahawa dalam usaha menuntut ilmu, ada
sesetengah perkara yang kita perlu belajar tanpa memahami apakah
tujuannya benda itu diajar. Belajar dahulu. Biar pun jemu, kabur,
menimbulkan keliru.
KHABAR DAN KHUBR
Apatah lagi, subjek yang dipelajari bukan KHABAR tetapi KHUBR.
Khabar adalah maklumat yang diketahui melalui pengajaran dan pembelajaran manusia.
Khubr adalah sesuatu yang hanya diketahui
hakikatnya daripada Allah, sama ada melalui wahyu, atau melalui proses
memahami hikmah yang jauh dan tersembunyi.
Yang kesemua itu diatasi dengan komitmen kepada satu sahaja, yakni matlamat akhir belajar iaitu beroleh al-Rushd.
“Nabi Musa berkata kepadanya
(Khidir): Bolehkah aku mengikutmu, supaya dengannya engkau mengajarku
dari apa yang telah diajarkan oleh Allah kepadamu, ilmu yang menjadi
petunjuk bagiku?” [Al-Kahf 18: 66]
Bukan mudah untuk belajar sesuatu yang kita tidak jelas apa tujuan ia datang sebagai pelajaran kepada hidup kita.
Sebahagian besar hal seperti ini hadir di luar buku, di luar kelas.
Semasa belajar, kita jatuh sakit. Terkunci
di dalam rumah dan tidak boleh ke dewan peperiksaan, bencana alam,
pensyarah mengajar falsafah Islam sambil meletakkan kakinya di atas
meja, benda-benda yang menimbulkan kemarahan, kekecewaan, tanda tanya,
rasa ingin membantah, tetapi akhirnya kita diuji untuk menterjemahkan
semua itu dengan sesuatu yang akhirnya membantu kita beroleh AL-RUSHD.
Membezakan kebenaran daripada kebatilan.
Kemahiran, hasil daripada misteri yang
datang dalam bentuk yang tidak disilibuskan ia kepada kita. Tetapi hadir
dalam kejadian yang menguji diri untuk bersabar mencari hikmah, bukan
melatah membatalkan hasanah.
Sungguh.
Al-Rushd itu mahal.
Sulit sekali upaya sabar.
Musa harus bersedia.
Khidir tanpa berselindung mengandaikan kebarangkaliannya.
Dan Khidir bukan mempertikaikan Musa sama
ada beliau seorang penyabar atau tidak. Khidir hanya menegaskan bahawa
Musa mungkin mengalami masalah untuk bersabar ketika bersama dengannya.
Itu sahaja.
MENGALAH ATAU MENYAHUTNYA
Dan ancaman itu tidak menjadikan Musa goyah tekad dan berundur sebelum melangkah.
Musa mengambilnya sebagai cabaran.
“Nabi Musa berkata: “Engkau akan dapati aku, Insha Allah: orang yang sabar; dan aku tidak akan membantah sebarang perintahmu” [Al-Kahf 18: 69]
Mereka yang bercita-cita mahu menjadi ustaz, ulama’, pewaris Anbiya’.
Mereka yang bercita-cita mahu menjadi doktor, membantu umat manusia.
Mereka yang bercita-cita mahu menjadi bapa mithali, pemimpin keluarga bertaqwa menuju Syurga.
Dalam galakan ada ancaman.
Bahawa kejayaan bukan murah boleh dijual beli, pinjam pulang, ambil tinggal sesuka hati.
Ia memerlukan komitmen.
Tekad.
Yang adakalanya lebih perlahan daripada sambungan internet dial-up.
Yang generasi Y tidak berpeluang merasai kesabaran menggunakannya.
-Artikel ditulis oleh Ustaz Hasrizal Abdul Jamil. Rujukan http://saifulislam.com/?p=185
Terbaik!
teruskan usaha ikramies...(^_~)v
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Terima kasih =)